torsdag den 7. januar 2010

Psykoanalyse som terapi

Sigmund Freud (1856-1939) udviklede sin teori ''psykoanalyse'' omkring år 1900 og nogle årtier frem.
Psykoanalysen består af 3. dele:
1. En faseteori om personlighedens udvikling fra fødsel til og med ungdommen.
2. En personlighedsmodel.
3. En terapi, der hedder psykoanalyse, dvs. terapien hedder det samme som teorien.

Personlighedsmodellen har 3. forskellige dele.
Øverste del: ''Over-jeg'':
Samvittighed: forbud og påbud, rigtig og forkert ideal-jeg: de idealer , personen forsøger at leve op til.
Mellemste del: ''Jeg'':
Oplever, beslutter, føler og handler.
Nederste del: ''Det'':
Medfødte drifter og fortrængte følelser og behov.

Freud's personlighed model illusterer den indre konflikt mellem det, en person har lyst til og personens samvittighed. Jeg'et har til opgave at prøve at tilgodese både det'ets drifter og over-jeg'ets samvittighed, så jeg'et kan indgå i et fornuftigt samspil med andre mennesker. Jeg'et er bevidst.
Det sunde og velfungerende menneske er for Freud et menneske, hvor jeg'et er herre i eget hus, som han udtrykker det, dvs. jeg'et fylder meget i personlighedsmodellen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar